Waarom bestaat mijn nota uit twee delen?
Je nota is eigenlijk twee berekeningen in één
Elke nota van easyEnergy bestaat uit twee delen. Het eerste deel is de verrekening van vorige maand: je betaalde toen een voorschot, en nu we weten wat je echt hebt verbruikt, verrekenen we het verschil. Soms betaal je bij, soms krijg je geld terug. Het tweede deel is het voorschot voor de komende maand, vergelijkbaar met beltegoed: je betaalt vooraf, en achteraf maken we het kloppend.
Let op: je nota gaat niet over de maand waarin je hem ontvangt
Je ontvangt je nota tussen de 15e en 20e van de maand. Daarin staat het verbruik van vorige maand, plus het voorschot voor volgende maand. Dit is een van de meest voorkomende bronnen van verwarring, dus benoem dit expliciet als een klant twijfelt of zijn nota "klopt".
Wat we wel en niet verrekenen
Bij de verrekening kijken we alleen naar de variabele kosten (zoals de beursprijs). Vaste kosten zoals energiebelasting en netbeheerkosten heb je al betaald via het voorschot, dus die zie je niet nog een keer terugkomen op je jaar of eindafrekening.
Precies willen weten wat je per uur hebt betaald?
Dat kan via het dashboard op mijn.easyenergy.com.
Wat betaal ik aan easyEnergy op mijn nota?
Vaste leveringskosten
Dit zijn de vaste maandkosten die je aan easyEnergy betaalt, voor zaken als administratie en het versturen van je nota's en online kostenoverzicht.
Variabele leveringskosten stroom
Dit zijn de leveringskosten van je stroomverbruik. Hierin zit de day-ahead beursprijs, die we één-op-één doorvoeren zonder marge. Bij je verrekening zie je het gemiddelde tarief van je werkelijke verbruik; bij je voorschot is het een inschatting voor de komende maand.
Variabele leveringskosten gas
Hetzelfde principe, maar dan voor gas: de day-ahead beursprijs, één-op-één doorgevoerd, met dezelfde logica voor verrekening versus voorschot.
Inkoopvergoeding
Dit is een opslag per kWh en m3 die we rekenen op alles wat we voor onze klanten inkopen. Bij klanten die terugleveren, wordt dit berekend over het gesaldeerde volume per maand.
Let op: geen vast bedrag te noemen
De hoogte van de inkoopvergoeding staat niet vast en kan verschillen per klant/contract. Verwijs altijd naar 'Mijn contract' in het klantportaal in plaats van een bedrag te noemen.
Wat betaal ik aan de overheid op mijn energienota?
Energiebelasting
De overheid heft energiebelasting om energieverbruik te ontmoedigen: hoe minder je verbruikt, hoe lager dit bedrag. Dit is een landelijk vastgesteld tarief, geen easyEnergy-tarief.
Vermindering energiebelasting
Iedereen heeft een minimale hoeveelheid energie nodig. Daarom trekt de overheid een vast bedrag af van de energieheffing, ongeacht wie je leverancier is.
Btw
Over alle kosten op je nota, inclusief de energiebelasting zelf, betaal je 21% btw.
Waarom wijkt het aantal kWh/m3 energiebelasting af van mijn werkelijke verbruik?
De energiebelasting reken je per jaar af. Wij schatten je jaarverbruik en verdelen dat gelijkmatig over de 12 maanden. Bij de jaarafrekening wordt het verschil met je werkelijke verbruik definitief verrekend.
Wat betaal ik aan mijn netbeheerder?
Netbeheerderskosten
Elke regio in Nederland heeft een eigen netbeheerder. Die registreert aansluitingen en is verantwoordelijk voor de aanleg van het net en het transport van stroom en gas. Dit zijn verplichte kosten waar geen enkele leverancier omheen kan, dus ook easyEnergy niet.
Let op: hangt af van je aansluiting, niet van easyEnergy
Het capaciteitstarief hangt af van de grootte van iemands aansluiting: hoe groter de aansluiting, hoe hoger dit bedrag. Dit heeft niets te maken met verbruik of met de leverancier die je kiest, dus leg dat expliciet uit als een klant denkt dat easyEnergy hier invloed op heeft.
Transportkosten gas
Dit zijn de verplichte kosten voor het transport van gas naar je woning. Je betaalt hiervoor een voorschot op basis van je verbruik, en bij de jaarafrekening wordt dit definitief verrekend.
Hoe werken mijn voorschot en jaarafrekening precies?
Hoe wordt mijn voorschotbedrag bepaald?
We schatten je voorschot op basis van je geschatte jaarverbruik, en houden daarbij rekening met de seizoenen. Verbruik je in een maand meer dan het voorschot dekt, dan betaal je bij; verbruik je minder, dan trekken we het verschil af van de volgende maand.
Waarom is mijn gasrekening in de winter zoveel hoger?
Klanten gebruiken in de winter gemiddeld veel meer gas dan in de zomer, en we rekenen elke maand achteraf af op je werkelijke verbruik. Daardoor kan je gasrekening in de winter 2 tot 3 keer hoger zijn dan in de zomer. Dit hangt af van temperatuur en persoonlijk verbruik.
Waarom komt mijn m3-verbruik op de nota niet overeen met mijn meter?
Je gasverbruik wordt omgerekend naar de wettelijke normaalwaarde van 35,17 MJ en gecorrigeerd voor druk en temperatuur. Daardoor wijkt het cijfer op je nota iets af van wat je op je meter ziet. Dit is geen fout, maar een verplichte correctie. Ook wel de calorische-correctie genoemd.
De jaarlijkse afrekening
Eén keer per jaar ontvang je een jaarafrekening, (normaliter binnen 4 tot 6 weken na een volledig contract jaar). Hierin wordt de energiebelasting definitief afgerekend op basis van je werkelijke jaarverbruik. Verder sluiten we hiermee het hele jaar aan energieverbruik af door alles nog een keer na te lopen. Hebben we je ergens dat jaar te veel of te weinig in rekening gebracht dan trekken we dit recht op je jaarafrekening.
De eindafrekening
Loopt je contract bij ons af omdat je bent verhuisd of naar een andere leverancier bent overgestapt? Dan ontvang je binnen 4 tot 6 weken na de laatste leverdatum een eindafrekening van ons waar we de overgebleven contractperiode hiervoor nog volledig met je afrekenen.
Waarom betaal ik €2,42 extra bij een iDEAL-betaallink?
Voor het betalen via een iDEAL-betaallink brengen we €2,42 administratiekosten per nota in rekening.
Wat wordt wel en niet verrekend?
In je verbruiksoverzicht zie je alleen de verrekening van variabele kosten: beursprijs (terug)levering, inkoopvergoeding en transportkosten gas. Vaste kosten — energiebelasting, vaste leveringskosten, netbeheerkosten en vermindering energiebelasting — heb je al voldaan via het voorschot en veranderen niet mee met je verbruik, dus die zie je niet terug in de verrekening.
Het aanpassen van je voorschot
Als je verwacht dat je energieverbruik in de komende periode veranderd, neem dan contact op met onze klantenservice via klantenservice@easyEnergy.com of ons telefoonnummer 085-8883658. We kijken graag met je mee of een aanpassing van je voorschotbedrag mogelijk is. Houd er wel rekening mee dat een aanpassing niet in alle gevallen kan, bijvoorbeeld wanneer het voorschot al heel nauwkeurig past bij je verbruik.
Betalingstermijn en herinneringen
We sturen onze facturen altijd rond de 15e van de maand. Onze facturen hebben een betalingstermijn van 7 dagen. Bij automatische incasso vindt de afschrijving op de 25ste van de maand plaats. Als je betalingstermijn is verstreken sturen we nog twee herinneringen. Is de factuur daarna nog niet betaald, dan krijg je een aanmaning. Bij de eindafrekening worden de incassokosten in rekening gebracht, volgens de wet normering buitenrechtelijke incassokosten (WIK).
Kan je de factuur niet betalen? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. We zoeken samen naar een passende oplossing, zoals een betalingsregeling of uitstel van betaling.
Wijzigen betaalgegevens
Wanneer je wenst om je betaalgegevens aan te passen kan dat via onze klantenservice. Je rekeningnummer/IBAN betreft gevoelige informatie, daarom wordt dit handmatig verwerkt.
Was dit artikel nuttig?
Dat is fantastisch!
Hartelijk dank voor uw beoordeling
Sorry dat we u niet konden helpen
Hartelijk dank voor uw beoordeling
Feedback verzonden
We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren