De nieuwe Energiewet 2026: wat betekent dit voor jou?

Gewijzigd op Di, 27 Jan om 11:30 AM

Doel van dit artikel

Dit artikel biedt uitleg over de nieuwe Energiewet van 2026, en over wat dit betekent voor gebruikers. Onder andere komen de volgende zaken aan bod:

• Wat houdt de nieuwe Energiewet in?
  • Waarom moet ik mijn elektriciteitsmeter vervangen?
  • Hoe kan ik mijn elektriciteitsmeter vervangen?
  • Veelgestelde vragen

Begrippenlijst

Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI) - een onderdeel van de overheid dat onder andere adviseert over wetgeving met betrekking tot de digitale infrastructuur, de wetgeving uitvoert en toezicht houdt op de navolging ervan. 

Slimme meter - Een op afstand uitleesbare meter. We ontvangen ieder kwartier verbruiksdata. 

Netbeheerder - Een netbeheerder is de term voor een onafhankelijk nutsbedrijf dat een transportnetwerk voor energie beheert. Netbeheerders zijn ontstaan omdat in Europees verband is afgesproken om de handel in elektriciteit en gas te liberaliseren.

Achtergrond

Ongeschikte stroommeters worden vervangen

Per 1 januari 2026 treedt de nieuwe Energiewet in werking. Deze vervangt de huidige Gaswet en 

Elektriciteitswet 1998. In de nieuwe wet is vastgelegd dat een elektriciteitsmeter afgenomen en 

teruggeleverde energie afzonderlijk moet registreren.. De netbeheerders hebben de opdracht 

gekregen om meters die dit niet kunnen, te vervangen voor een geschikte digitale of slimme 

meter.

Waarom moeten meters vervangen worden?

We gebruiken in Nederland steeds meer stroom en wekken ook steeds meer stroom zelf op, 

zoals met zonnepanelen. De stroom die we niet zelf gebruiken, leveren we terug aan het net. 

Maar doordat we steeds meer stroom gebruiken en terugleveren, raakt het stroomnet vol. 

Wanneer het net de maximale capaciteit bereikt, blijft er geen capaciteit over voor nieuwe 

aansluitingen of wijzigingen van bestaande aansluitingen. Ook neemt de kans op storingen toe. 

Dit willen we zoveel mogelijk voorkomen. Daarom werken we hard aan het uitbreiden van het 

net. Door inzicht te krijgen in het huidige stroomnet, kunnen we beter plannen waar we moeten 

uitbreiden of verzwaren.

Volgens de nieuwe Energiewet heeft iedereen een meter nodig die zowel de levering als de 

eventuele teruglevering van energie kan registeren . Dit zorgt ervoor dat iedereen de juiste kosten 

betaalt en de juiste vergoedingen krijgt. Ook kunnen we zien hoe druk het stroomnet is (hoeveel 

stroom er wordt verbruikt en teruggeleverd). Dit is niet mogelijk met sommige oude meters.

Afspraak voor vervanging

Vanaf 1 januari 2026 bieden de netbeheerders u kosteloos een slimme of digitale meter aan. U 

mag zelf kiezen of u een slimme of nieuwe digitale meter wilt. U ontvangt hierover vanzelf een 

brief met uitleg over hoe u een afspraak kunt maken. Maakt u geen afspraak? Dan draagt de 

netbeheerder uw gegevens over aan de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI) en betaalt u 

voor de meterwissel.

Wie is RDI?

De Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI) houdt vanaf 2026 namens de overheid toezicht op 

de vervanging van ongeschikte energiemeters. Volgens de nieuwe Energiewet moeten alle 

woningen (en bedrijfsruimtes) met een kleine aansluiting een geschikte energiemeter hebben. 

De RDI controleert of bewoners van woningen (en bedrijfsruimtes) met een oude energiemeter, 

een nieuwe geschikte meter laten plaatsen. Dat heet de meewerkingsplicht. De RDI helpt 

bewoners ook met informatie over de keuze van geschikte energiemeters. Bewoners mogen zelf 

kiezen of er een slimme meter of digitale meter wordt geplaatst. Kijk voor meer informatie op de website van het RDI

rdi.nl/energiemeter.

Veelgestelde vragen over de Energiewet.

Communicatie & Voorlichting

Waar kunnen klanten algemene informatie vinden?

Op de websites van de netbeheerders vind je informatie over de Energiewet en de bijbehorende 

meterwissel:

Liander Nieuwe Energiewet | Liander 

Ënexis: Meter energiewet | Enexis Netbeheer

Stedin: Energiewet en salderingsregeling, meer informatie. | Stedin 

Westland: Nieuwe energiewet :: Westland Infra 

Coteq: Nieuwe Energiewet - Coteq Netbeheer 

RENDO: Nieuwe Energiewet - N.V. N.V. RENDO 

Ook op de website van het RDI – Rijksinspectie Digitale Infrastructuur staat uitgebreide 

informatie: www.rdi.nl/energiemeter

Worden klanten vooraf goed geïnformeerd? 

Ja. Klanten ontvangen een brief van de netbeheerder, zodra hun postcodegebied aan de beurt is. 

Deze brief bevat informatie over het vervangen van de oude ongeschikte meter en dat dit 

wettelijk verplicht is. Ook geven wij aan dat de klant kan kiezen tussen een digitale of slimme 

meter. 

Wanneer ontvangen klanten een brief? 

De planning start in januari 2026 en duurt ongeveer 2 jaar. De klant ontvangt een brief, zodra het 

postcodegebied aan de beurt is. De doorlooptijd van deze brieven is: 

Brief 1 – 3 weken – Brief 2 herinnering – 3 weken – overdracht dossier naar Rijksinspectie Digitale 

Infrastructuur (RDI).

Kunnen klanten zelf een afspraak maken? 

Ja, de klant kan een afspraak maken met de netbeheerder of aannemer. Dit kan via de QR-code 

of URL in de brief naar het afsprakenportaal van de netbeheerder/aannemer. Of door 

telefonisch contact op te nemen met de netbeheerder/aannemer. Deze staat ook vermeld in de 

brief. 

Klantvragen

Mag ik mijn oude analoge (terugdraai) meter houden?

Nee, als je geen meter hebt die geschikt is om zowel levering als teruglevering van stroom te 

registeren, mag je deze niet houden. Door de nieuwe wetgeving bent u verplicht mee te werken 

aan het plaatsen van een geschikte meter. Ook als u geen zonnepanelen heeft. Laat u de meter 

niet door de netbeheerder vervangen? Dan vraagt toezichthouder RDI de netbeheerder om 

overdracht van uw gegevens en pakken zij het traject verder met u op.

Waarom stopt de salderingsregeling?

In 2027 stopt de salderingsregeling. Hierdoor worden huishoudens gestimuleerd om zelf 

opgewekte stroom te gebruiken en wordt er minder aan het stroomnet teruggeleverd. En 

hiermee neemt de druk op het stroomnet af. 

Wanneer krijg ik een aanbod voor de vervanging van mijn oude meter?

De netbeheerders starten begin 2026 met de vervanging van de oude meters. Om alle 

ongeschikte meters in het verzorgingsgebied te kunnen vervangen, hebben we 2 jaar nodig. U 

krijgt vanzelf een brief waarin staat hoe u een afspraak kunt maken. U kunt deze brief gewoon 

afwachten.

Kan ik het doorsturen van de meterstanden ook uitzetten?

Absoluut. Wilt u niet dat de meter automatisch de meterstanden doorstuurt? Geef dit tijdens de 

plaatsing van het vervangen van de meter aan bij de monteur. Of zet deze functie eenvoudig uit 

via de website van uw netbeheerder. 

Liander: Inloggen in Mijn Liander | Liander 

Enexis: Slimme meter | Enexis Netbeheer 

Stedin: Slimme meter uitlezen aan- of uitzetten | Stedin 

Westland: De slimme meter :: Westland Infra 

Coteq: Slimme meter administratief uit - Coteq Netbeheer 

Rendo: Handleiding slimme meter - N.V. N.V. RENDO 

Wanneer komt er meer informatie over de nieuwe energiewet en het afschaffen salderen?

Op de pagina van De Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI, onderdeel van de overheid) 

vindt u meer informatie.

Hoe garanderen netbeheerders mijn privacy?

De netbeheerders houden zich bij het verwerken van uw gegevens aan de Gedragscode Slim Netbeheer

(bekijk de privacy statement over dit onderwerp). Heeft u vragen of klachten? Neem 

contact op met Netbeheer Nederland.

Wat stuurt de slimme meter nog meer door?

De netbeheerders zijn verantwoordelijk voor een continue goede werking van de slimme meter. 

Hiervoor voeren zij de volgende activiteiten uit:

Automatische storingsmelding - controleren de statusinformatie van de meter zoals 

indicatoren, alarmeringen en foutmeldingen.

Automatische software updates en controle of de meter goed werkt - Synchronisatie klok 

en kalender, controle batterij.

Voor welke meter kan ik bij de wissel kiezen?

De nieuwe Energiewet schrijft voor dat u verplicht een meter moet hebben die het verbruik en 

teruglevering apart registreert. De nieuwe digitale meter zonder communicatiefunctie is zo’n 

geschikte meter en uiteraard de slimme meter. Kiest u voor een slimme meter? Dan heeft u 

meer mogelijkheden dan met een digitale meter. De slimme meter zorgt er namelijk voor dat u 

zelf uw meterstanden niet meer hoeft door te geven. Ook maakt de slimme meter het mogelijk 

dat u bijvoorbeeld kunt kiezen voor een dynamisch contract bij een energieleverancier.

Is de metervervanging kosteloos?

Ontvangt u van de netbeheerder een brief om een afspraak te maken? Dan is de meterwissel 

kosteloos.

Als ik nu niet kies voor een andere meter, kan ik deze dan later nog kosteloos aanvragen?

Nee. De netbeheerders bieden u na 1 januari 2026 tweemaal kosteloos een meter aan die 

voldoet aan de Energiewet. Op het moment dat u dan niet kiest voor een meterwissel, draagt de 

netbeheerder uw dossier over aan de toezichthouder RDI. Kiest u dan later in overleg met RDI 

alsnog voor een meterwissel? Dan betaalt u de kosten die uw netbeheerder hiervoor berekent. 

De kosten voor een meterwissel vindt u op de website van uw netbeheerder. 

Ik heb geen zonnepanelen, moet ik dan ook de draaischijfmeter laten vervangen?

Ja, iedereen met een ongeschikte meter moet overstappen naar een slimme of digitale meter,

ongeacht of u zonnepanelen heeft. 

Ik ben door RDI benaderd en ga toch meewerken aan een meterwissel. Hoe regel ik dat?

RDI kan u verwijzen naar de juiste pagina op de website van uw netbeheerder. Hier kunt u de 

verplichte meterwissel zelf aanvragen.

Ik ben al klant van easyEnergy. Moet ik mijn meter laten vervangen?

Voorwaarde om bij easyEnergy klant te worden is dat je een slimme meter hebt. Hiermee voldoe je aan de eisen die door de nieuwe Energiewet gesteld worden, en hoeft je meter dus niet vervangen te worden.

Was dit artikel nuttig?

Dat is fantastisch!

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Sorry dat we u niet konden helpen

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Laat ons weten hoe we dit artikel kunnen verbeteren!

Selecteer tenminste een van de redenen
CAPTCHA-verificatie is vereist.

Feedback verzonden

We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren